Dalam hal melihat Allah, al-Ashcari menyatidakan
bahawa Allah dapat dilihat oleh manusia dengan mata kepala di akhirat nanti. ([1])
Di antara alasan-alasan yang dikemukakannya ialah bahawa yang tidak dapat
dilihat hanyalah yang tidak mempunyai wujud, yang mempunyai wujud pasti dapat
dilihat. Allah berwujud,
Jumat, 27 Juli 2012
Iman dan Kedudukan Pelaku Dosa Besar di Akhirat
Iman kepada Allah
menempati kedudukan utama dalam al-Qur'an. Ayat pertama, yang turun kepada Nabi
Muhammad s.a.w. pun mengisyaratkan hal ini, ([1])
dengan perintah untuk membaca dengan menyebut nama
Konsep “al- Bacth”
Semua agama menyebutkan bahawa manusia tidaklah
musnah kerana datangnya kematian, melainkan hanya berpindah tempat daripada
alam dunia ke alam yang lain, di sana manusia akan menerima imbalan daripada
perbuatan-perbuatannya sama ada yang baik ataupun yang buruk.
Pengertian Sam’iyyat.
Term al-Samciyyat merupakan
salah satu perkara teologi yang banyak mendapat sorotan bahkan menjadi perkara
yang kontroversial dikalangan mutidakallimin, termasuk diantaranya adalah
aliran Ashcariyyah.
Al-Ismah.
Adalah sesuatu yang tidak mungkin diperbalahkan lagi, bahawa
ketika Allah s.w.t. memilih hambanya sebagai Rasul atau Nabi, tentu telah
melalui pelbagai persiapan berupa pemeliharaan atau pendidikan khas
Al- Mukjizāt.
Sebagaimana yang telah dikemukakan di atas bahawa, Kenabian,
dalam pandangan al-Ashcari, sesungguhnya merupakan anugerah
terbaik daripada Allah s.w.t. untuk seseorang hambah yang dipilih oleh-Nya.
Pentingnya Kenabian.
Apabila kita memperhatikan khazanah sejarah umat manusia,
disetiap terjadi masa kevakuman, maka kebejatan moral dan kegelapan jiwa serta
kebiadaban pasti terjadi
dimana-mana. Maka dimasa-masa itu
Pengertian ‘Nabi’ dan ‘Rasul’
Dalam upaya memahami konsep “kenabian dan kerasulan” dalam
Islam, perlu dilihat asal usul perkataan Nabi dan Rasul, istilah ini dianggap
penting agar dapat difahami dengan jelas, bahawa istilah yang digunakan Islam
memiliki pengertian khas yang berlainan dengan pengertian umum yang digunakan
untuknya.
Konsep al-kasb
Manusia atau dalam bahasa Arab al-nās atau al-insān
menurut ajaran Islam adalah makhluk terbaik ciptaan Allah.([1])
la merupakan makhluk termulia dibandingkan makhluk atau wujud lain yang
terdapat di jagat raya
Konsep Keadilan Allah.
Masalah keadilan Allah juga menjadi pembahasan yang banyak
mendapat perhatian umat Islam. Kata "keadilan" berasal dari bahasa
Arab: العدل , iaitu bentuk masdar dari عدل, يعدل عدلا
.
Iradat dan Kudrat Allah
Dalam teologi Islam, terdapat dua pandangan mengenai
kekuasaan dan kehendak Allah. Pertama,
bahawa kekuasaan dan kehendak Allah pada hakikatnya tidak lagi bersifat mutlak
semutlak-mutlaknya, ([1]) kerana dibatasi,
antara lain, oleh nature atau sunnah Allah yang tidak mengalami
perubahan. ([2]) Allah swt menjelaskan
dalam al-Qur’an: ولن تجد
لسنة الله تبديلا[3] tafsirnya: “Tidak akan engkau
jumpai perubahan pada Sunnah Allah”.
Hakikat Kalām Allah
Kalam Allah atau al-Qur’ān al-Karim memperkenalkan
dirinya dengan berbagai ciri dan sifat. Salah satu di antaranya adalah bahawa
ia merupakan kitab yang keautentikannya dijamin oleh Allah s.w.t., dan ia
adalah kitab yang selalu terpelihara. Allah s.w.t. berfirman: [1]انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون bermaksud:
Konsep Sifat Allah
Persoalan sifat-sifat Allah, merupakan perkara yang banyak
dibicarakan oleh ahli teologi Islam. Berkaitan dengan itu berkembang dua teori
iaitu: teori ithbāt al-sifāt dan nafyi al-sifāt. Teori
pertama, mengajarkan, bahawa Allah memiliki sifat-sifat, seperti mendengar,
melihat dan berbicara. Teori itu dianut oleh kaum
Hakikat kewujudan Allah
Untuk membuktikan wujud Allah, ada empat argument yang sering
dikemukakan oleh ulama kalam([1])
iaitu:
Petama, argumen penciptaan; bahwa
manusia tidaklah menciptakan dirinya sendiri dan anak-anaknya, tidak pula ia
menciptakan bumi tempat ia berpijak, dan langit tempat ia bernaung tetapi
diciptakan oleh Allah swt. [2]
Metodologi Pemikiran al-Juwayni.[1]
Setelah zaman al-Baqillani berlalu, datanglah zaman al-Juwayni. Pada
zaman ini metodologi al-Ashcariyyah dikemas dengan kemasan logika lebih dari sebelumnya. Dalam bukunya “al-Irshad ila qawatic al-adillah” ia menegaskan bahawa
kewajipan seseorang muslim dewasa ialah mengadakan
Metodologi Pemikiran Abu al-Hasan al-Ash'ari
Metodologi Pemikiran Abu Hasan al-Ashcari dapat dilihat dalam beberapa aspek tinjauan, iaitu, aspek dasar pijakan
(sumbernya), aspek dualistik (mendua) dan aspek kemoderatan (posisi menengah)
diantara beberapa metodologi yang ekstrim.
METOD PEMIKIRAN TOKOH-TOKOH AHLI SUNNAH WALJAMA’AH
Suatu hal yang penting dan mesti dikemukakan di sini bahawa, sesuatu aliran yang telah melintas dalam sejarah, pasti ia tidak mampu bertahan tanpa mengalami perubahan atau pengembangan yang signifikan dalam dirinya. Sebagai sesebuah aliran yang telah hadir dalam khazanah pemikiran Islam, al-Ashcariyyah pun tidak luput dari pengembangan tersebut, sama ada pada taraf metodologi mahupun menyangkut tema-tema kajian.
Kamis, 26 Juli 2012
Kesimpulan
Dari
huraian-huraian di atas dapat disimpulkan bahawa tokoh-tokoh atau ulama-ulama
yang berafiliasi kepada aliran al-Ashcariyyah telah melakukan
reaktualisasi sama ada dari aspek metodologi
mahupun pada aspek materi ajarannya. Perkembangan metodologi yang terjadi dalam
aliran ini tidak hanya berlaku pada satu zaman atau satu tokoh, tapi setiap
zaman dan tokoh ada sahaja reaktualisasi yang terjadi.
Relevansi Ahli Sunnah dengan al-Ash'ariyyah.
Walau bagaimanapun, patut dikemukakan disini, bahawa
sesungguhnya Abu al-Hasan al-Ashcari tidak bermaksud menubuhkan aliran tersendiri yang terlepas
daripada aliran yang telah sedia ada sebelumnya. Seperti yang telah disebutkan,
bahawa ketika al-Ashcari, didalam masjid Basrah,
Faktor penamaan aliran “al-Ash'ariyyah”
Seperti dimaklumi,
bahawa sesungguhnya pendapat-pendapat Imam al-Ashcari dalam
banyak hal, terutama menyangkut bidang akidah, disadur dari
pendapat-pendapat Ibn Kullab dan
pengikut-pengikutnya, sehingga al-Ashcari
–dianggap-- tergolong diantara murid-murid Ibn Kullab.
Ahli Sunah Waljamaah (Bidang Akidah)
Sesungguhnya Abu al-Hasan al-Ashcari tidak bermaksud menubuhkan aliran tersendiri yang
terlepas daripada aliran yang telah sedia ada sebelumnya, sebab informasi
sejarah juga menyatakan bahawa ketika al-Ashcari, di dalam masjid Basrah, menyampaikan ucapan peralihannya dari fahaman
Muktazilah,
Al-firqah al-Najiyah
Berangkat daripada pemahaman terma ahli Sunah waljamaah di atas, soalan
selanjutnya adalah; Benarkah semua aliran dan puak dalam Islam itu termaasuk beraqidah ahli Sunah waljamaah, dengan kata lain,
kriteria apa yang dipakai untuk menilai sebuah aliran boleh memakai
label ahli Sunah waljamaah?
Pengertian Ahli Sunah Waljamaah
Terma “Ahli Sunah”
sebenarnya bukanlah suatu hal yang baharu dalam Islam, bukan juga suatu terma
yang muncul seiring dengan kemunculan Abu Hasan al-Ashcari di
awal abad ke-4H.Terma ini telah menjadi istilah popular di masa sahabat sehingga
masa-masa berikutnya.
Ahli sunnah dan Dialektika Pemikiran
Di
kalangan ahli pikir, masalah dialektik merupakan masalah esensial dalam metodologi
pemikiran mereka. Mereka selalu sibuk
mengumpulkan pendapat-pendapat lawan, berikut dengan hujahnya, untuk dibantah dengan hujah
yang dianggap lebih kukuh. Untuk keperluan itu,
mereka menyusun sistimatka berfikir, yang dijadikan sebagai dasar-dasar
dialektik, sama ada untuk mengokohkan pendapat sendiri mahupun untuk menghantam
pendapat lawan.
Ahli Sunnah Sebagai Aliran Teologi
Ahli Sunnah Waljama’ah adalah sebuah aliran teologi yang muncul pada masa Islam mecapai
puncak kemajuan dari segi dialektika pemikiran. Aliran ini digagas dan dibangun oleh seorang mutakallim terbesar yang pernah dimiliki dunia
Islam. Kebesaran tokoh ini terbukti dari majoriti umat Islam di dunia,
Al-Ash'ariyyah dan Ahli sunnah
Ulama
dan tokoh-tokoh aliran al-Ashcariyyah, menurut al-Nashar, adalah ulama yang telah berhasil mengekspresikan substansi falsafah
Islam yang sebenar. Sebab hanya merekalah yang mampu menampilkan secara
substansial kandungan al-Qurān dan al-Sunnah secara kefalsafahan, begitu pula
visi teologi Ahli Sunah waljamaah telah menjelma dan mengkristal pada pemikiran
mereka, sehingga mazhab al-Ashcariyyah mampu menjadi sample
aqidah Ahli Sunnah waljamaah hingga masa ini, dan akan tetap terpelihara sampai
Allah menerima bumi dan isinya (hari kiamat).
Langganan:
Postingan (Atom)
PENULIS BUKU KEKERASAN ATAS NAMA AGAMA
H. HAMZAH HARUN AL-RASYID. Lahir 30 juli 1962. Alumni Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ini memperoleh gelar: • Sarjana Muda (BA) 1987,...
-
Karya Hassan Hanafi dapat melahirkan sebuah kesan tentang proses keaktifannya dalam menanggapi perubahan-perubahan serta perkembangan-per...
-
Sebagai ilmuwan yang produktif, Arkoun telah menulis banyak buku dan artikel di sejumlah jurnal terkemuka seperti Arabica (Leiden/Paris), ...
-
Hubungan Filsafat Dengan Ilmu