terjadinya pertemuan antara tiga mainstream (pola) metodologi iaitu metodologi kalam, metodologi falsafah dan metodologi sufistik dalam diri seorang tokoh iaitu Imam al-Ghazali. Ketiga-tiga pola pemikiran ini dapat dilihat dalam beberapa karya besarnya, antara lain adalah; al-Iqtisad fi al-ictiqad, Maqasid al-falasifah, Tahafut al-falasifah, Ihya culum al-din dan lain-lain.
Al-Ghazali adalah seorang tokoh Ashcariyyah
tulen, ia meyakini aliran Ashcariyyah sebagai mazhabnya dan
melakukan pengembangan yang sesuai dengan kecenderungannya[2].
Ia memberi peran akal lebih daripada gurunya al-Juwayni sesuai dengan keperluan zaman. Kerana itulah ia tidak
fanatik dengan apa yang dikatidakan oleh gurunya menyangkut sesuatu premis dan konklusi sebagaimana yang telah dilakukan oleh para pendahulunya[3].
Dalam kondisi objektif seperti inilah al-Ghazali membahas dan menganalisis pelbagai
masalah falsafah dan isu-isu aqidah.[4]
Salah satu
tajuk kajian falsafah yang mendapat serangan
tajam al-Ghazali, dan hal itu telah disepakati
oleh para ahli falsafah,
adalah tentang kekekalan jiwa. Melalui dalil agama, al-Ghazali
membeberkan kelemahan dan kerancuan falsafah mereka. Dan, untuk yang satu ini, al-Ghazali bertujuan mengembalikan
persoalan kekekalan jiwa kepada tuntunan agama[5]. Oleh sebab itu, al-Ghazali dinilai oleh para sejarawan
pemikiran sebagai telah mendapat kemenangan dalam perlawanannya dengan falsafah[6]. Paling tidak, serangan tersebut mampu menghilangkan
kebanggaan dan pengkultusan falsafah daripada pengagum-pengagumnya. Al-Ghazali meletidakkan falsafah pada asas
praduga tidak bersalah dengan mengambil sikap membela falsafah setelah
melakukan pembersihan terhadap para ahli falsafah dan fikiran-fikirannya[7]. Baginya,
pembongkaran tersebut tidak dimaksudkan untuk mendirikan atau membangun sebuah metodologi
falsafah baru, atau mendirikan aliran falsafah
sendiri. Tetapi ia hanya bermaksud untuk
menegakkan dan mengumandangkan kemenangan agama Islam atas falsafah.
Sehingga dengan demikian, dia dapat menghidupkan ilmu-ilmu agama dengan
mengembangkan dalil-dalil akal, atau bahkan dengan menggunakan senjata falsafah
itu sendiri. Sebab, menurut al-Ghazali, akal yang berjalan sendirian,
tidak dibantu oleh petunjuk wahyu, tidak akan menghasilkan sesuatu, kecuali
akan jatuh tersungkur pada ajang pertentangan dan kebingungan[8].
Berdasarkan
huraian-huraian yang telah disebutkan diatas dapat difahami bahawa dengan
jasa-jasa dan perestasi al-Ghazali lah
sehingga masyarakat awam boleh melihat dan menyaksikan daripada rahsia-rahsia
disebalik hakikat falsafah, sehingga mereka boleh memahami kerosakan akidah
pemiliknya sekaligus kontradiksi daripada pandangan-pandangan mereka. Dengan membantai argumen para ahli falsafah,
bererti dia telah membunuh ular beracun
yang ada di dalam baju kaum muslimin. Dengan metodologi ini dia telah
menyempurnakan upaya agung yang telah dirintis oleh tokoh-tokoh al-Ashcariyyah sebelumnya. Faktor
pendukung (al-cawamil) bagi kejayaan al-Ghazali dalam kajian-kajiannya, mengikut cAli Abu Bakr, adalah kebebasan berpikir yang
sentiasa dia pegang teguh. Dia menolak segala bentuk ikatan yang dapat membatasi
kebebasan berpikirnya, sekalipun ikatan itu berupa emas[9].
Dia juga menyelidiki penyakit yang
menggejala pada masyarakatnya, iaitu
buruknya akhlak daripada orang-orang yang mengaku berilmu dan kebodohan orang-orang
yang berlebih-lebihan (ghullat) dalam tasawuf. Maka dia pun menyusun sebuah kitab ahklak yang
disinari dengan dasar al-Quran dan Sunah
iaitu kitab Ihya culum al-din. Mengikut cAli Abu Bakr,
seandainya Al-Ghazali tidak menyusun kitab-kitabnya yang
lain, kiranya cukup -dengan
kitab tersebut- untuk
memandangnya sebagai seorang mujaddid[10].
Dari sini orang berusaha menafsirkan
rahsia metodologi disebalik keberhasilan al-Ghazali yang
cemerlang. Sesungguhnya rahsia tersebut, mengikut cAli Abu Bakr, adalah bahawa ‘keraguan’ (al-shak) yang dialami oleh al-Ghazali, telah menyerunya kepada pengkajian, dan pengkajiannya membawanya kepada keyakinan, dan keyakinan mendorongnya
untuk menghilngkan segala rintangan yang dihadapinya. Ibarat seseorang menempu perjalanan panjang kearah
pencapaian tujuannya, al-Ghazali berjaya “sampai” ke akhir matlamatnya,
semantara selainnya
tidak, bahkan lemah dan tersesat di tengah
jalan, kerana tidak setiap orang yang melintasi jalan besar akan
sampai kepada sasaran yang dikehendaki[11].
Al-Ghazali berjaya kerana dia telah terbebas dari tidaklid buta. Dia telah mengkaji ilmu-ilmu di zamannya, sehingga mampu membezakan aspek-aspek buruk dan baiknya, bahkan ia juga berhasil
mengajak manusia kembali kepada al-Qur’an
dan Hadis. Seruan itu tidak hanya terbatas kepada masyarakat awam, tetapi, ia pun mengajak, mengkritik para penguasa
di zamannya, agar kembali
ke jalan Allah[12].
Namun,
perjalanan pemikiran dan spiritualnya tidak berlangsung mulus. Ia mendapat serangan bertubi-tubi, akibat karyanya yang spektidakuler,
Tahafut al falasifah. Buku ini dinilai sebagai tonggak awal umat Islam enggan
mengkaji falsafah, dan kerananya, berhentilah
segala bentuk fasiliti yang mendorong berkembangnya
pemikiran-pemikiran kritis. Asumsi ini semakin menguat ketika di akhir hayatnya, al-Ghazali lebih
berpihak kepada
tasawuf[13].
Dalam kitabnya, Iljam al-awam can cilm
al-kalam misalnya, Ia dengan tegas mengangkat fenomena akidah salaf dan
sekaligus membenarkannya sebagai upaya membendung
lompatan rasionaliti manusia abad
ini, yang cenderung memasuki domain (wilayah) ketuhanan[14]. Menurutnya, orang-orang awam dan mereka yang secara amaliyyah
spiritual awam, harus diselamatkan dari pembahasan yang terlalu jauh, memasuki wilayah kalam, yang secara
ilmiah diluar kemampuan mereka[15]. Untuk itu, menurut al-Ghazali, mereka
harus dicegah dari penafsiran dan penakwilan seputar ayat-ayat mutashabihat yang “sengaja”
membingungkan mereka. Kerana
upaya-upaya yang tidak pada tempatnya ini
telah membuang separuh masa umat dan peluang kemajuannya bagi mengerjakan apa yang seharusnya mereka kerjakan dan perjuangkan[16].
Al-Ghazali, bagaimanapun, tidak boleh dipungkiri telah terpengaruh dengan metodologi ahli
falsafah ketika ia mengkaji masalah-masalah falsafah. Meskipun ia melakukan
penyerangan terhadap para ahli falsafah [17],
lalu falsafah melarikan diri ke daerah Maghrib, walaupun studi falsafahnya telah meninggalkan bekas
pada dirinya dan metodologinya.[18]
Sengaja atau tidak, oleh al-Ghazali, bekas itu telah mengemas metodologi
aliran al-Ashcariyyah dengan kemasan falsafah yang menjadi
spesifikasi al-Ghazali dari pendahulunya. Kalau metodologi
logika telah mencengkram dalam diri al- Ghazali, maka ia juga memiliki eksperimen
yang luas dalam metodologi sufistik. Ia populer dengan kesibukannya dengan ilmu
tasawuf baik secara teoriti mahupun praktikal, sehingga ia sangat mengusainya
dan telah mencapai darjah al- ahwal.
Ia meyakini bahwa jalan ‘al-kashf’ (penyingkapan) merupakan
puncak dari jalan-jalan makrifah dimana pancaran-pancaran ilahi akan menjelma
lewat cahaya Allah yang Ia pancarkan ke dalam hati[19].
Dengan demikian, maka layak untuk kita nyatidakan bahawa
dengan berbagai dimensi kepakarannya ini, al-Ghazali
telah mengemas metodologi al-Ashcariyyah dengan dua kemasan iaitu;
kemasan falsafah dan kemasan tasawwuf. Metodologi al-Ghazali telah mengakomodir tiga metodologi
iaitu; pertama, metodologi Ashcariyyah yang sudah dikembangkan,
kedua, metodologi falsafah, dan yang ketiga adalah metodologi tasawuf. Hal ini
memberi indikasi bahawa seorang manusia, siapa pun dia, pasti akan memerlukan
dua pendekatan iaitu; pertama, pendekatan akal (caqli) dan yang kedua adalah
pendekatan hati (dhauqi). [20]
Hal penting untuk dikemukan di sini adalah bahawa meskipun
ada tiga pendekatan yang terakomodir dalam diri al-Ghazali, namun
hal itu tidak mengeluarkannya dari status ke-Ashcariyyahannya
seperti yang diasumsikan banyak orang termasuk syekh Muhammad
Abu Zahrah[21]
dan lain-lain, kerana kerangka (itar)
pemikiran al-Ghazali adalah kerangka Ashcariyyah,
di tangannyalah Muhammad Ibn Tumart berguru, seorang
tokoh yang terkenal sebagai corong mazhab Ashcariyyah di daerah
barat Islam (Sepanyol),[22]
begitu pula ramai tokoh-tokoh ulama al-Ashcariyyah di daerah timur
yang berguru padanya[23].
Betul ia telah menyalahi Imam Ashcari pada tajuk-tajuk tertentu, namun hal itu tidak menggeser
posisinya sebagai tokoh Ashcariyyah[24],
kerana antara kedua-duanya ada persamaan daripada aspek dasar pemikiran yang
merupakan pokok-pokok metodologi al-Ashcari. Ia misalnya, tidak menundukkan nas di bawah kekuasaan
akal, namun ia tetap mengakui kedua-duanya. Yang terjadi hanyalah bahawa ia
telah mempersenjatai metodologi Ashcariyyah dengan
instrument-instrument falsafah. Itu pun ia lakukan kerana baginya hal itu merupakan sebuah keharusan bagi
melakukan penentangan dan penolakan
terhadap para ahli falsafah dan pendukung-pendukungnya. Kecenderungan
tasawwufnya juga tidak merubah status ke-Asycariahanya, kerana
tasawwuf baginya hanyalah sebagai pelengkap bagi metodologi sebelumnya. Kerana
kedua-dua metodologi tersebut tidak
mungkin menjadi dua hal yang bertentangan, tapi sebaliknya kedua-duanya
merupakan sesuatu hal yang saling melengkapi[25].
Sesungguhnya realiti seperti ini juga terjadi sebelum al-Ghazali, pendahulu-pendahulunya juga
melakukan hal yang sama. Ashcari dan al-Juwayni adalah dua tokoh tasawwuf berdasarkan ungkapan dan realiti sejarah
daripada ahli riwayat. [26]
Fikiran-fikiran al-Ghazali telah mengalami perkembangan
sepanjang hidupnya dan penuh kegoncangan batin, sehingga kita sukar untuk
mencapai kesatuan dan kejelasan corak pemikirannya, seperti yang terlihat dalam
bukunya “tahafut al-Falasifah” dan “al-munqidh min al-dalal” al-Ghazali menentang
ahli-ahli falsafah Islam, bahkan sampai
mengkafirkannya dalam tiga soal,[27]
namun dalam kitabnya “Mizan al-camal” ada dikatidakan bahawa
ketiga-tiga persoalan tersebut menjadi kepercayaan orang-orang tasawuf juga[28].
Demikian Juga dalam bukunya “al-Madnun cala ghayr ahlih” ia mengakui qadim-nya
alam[29].
Kemudian dalam “al-Munqidh min al-dalal” ia menyatidakan bahawa
kepercayaan yang dipeluknya ialah kepercayaan orang-orang ahli tasawwuf[30]
Akan tetapi dalam bukunya yang lain lagi, iaitu “Micraj al-salikin” ia menentang orang-orang
tasawuf, yang mengatidakan adanya kebangkitan rohani sahaja.[31]
Jadi al-Ghazali menentang kepercayaan
tiga soal tersebut dalam beberapa bukunya, tetapi mempercayainya juga dalam
buku-bukunya yang lain. Lantas bagaimana sesungguhnya pendirian al-Ghazali yang sebenar?
Interpretasi para pengkaji tentang sikap al-Ghazali tidak seragam. Menurut Ibn Tufayl, kontradiksi tersebut benar-benar terjadi pada fikiran al- Ghazali,[32]
manakala Ibn Salah memandang bahawa oleh kerana al-Ghazali daripada aliran ahli Sunah, maka
fikiran-fikiran dan buku-bukunya yang berlawanan dengan aliran ini dianggap
bukan dari al-Ghazali, seperti buku “al-Maznun bih cala ghayr ahlih”.[33]
Namun, Dalam buku “al-Akhlaq cind al-Ghazali”, Zakiy Mubarak menjelaskan bahawa kontradiksi-kontradiksi yang
terjadi pada sikap dan pandangan al-Ghazali tersebut disebabkan oleh perkembangan pemikiran al-Ghazali sendiri, mulai dari statusnya
sebagai murid biasa, kemudian menjadi murid yang gemilang namanya, meningkat
menjadi guru, bahkan menjadi guru yang masyhur, akhirnya menjadi kritikus yang
kuat, menguasai dan menyingkap bermacam-macam pendapat, kemudian menjadi
pengarang besar yang membanjiri dunia dengan pembahasan-pembahasan dan
buku-bukunya.[34]
Walaupun demikian, Sulayman Duniya mempunyai pentafsiran
lain, Ia mengatidakan bahawa semua buku-buku al-Ghazali masih dipeganginya terus sehingga akhir hayatnya. Tetapi
haruslah diingat bahawa ada buku-buku yang ditujukan kepada orang biasa (cawam) dan ada pula yang khusus
ditujukan kepada orang tertentu (khawas) dan oleh kerana itu, mengikut
Sulayman Duniya, sudah barang tentu
isinya tidak akan sama.[35]
Dalam Tahafut al-falasifah misalnya, Ia bertindak selaku
seorang muslim yang berhadapan dengan ahli-ahli falsafah Islam khususnya. Dalam
kaitan ini, aliran Muktazilah, Karamiyyah, Waqifiyyah dan selainnya merupakan suatu front Islam yang
diikut sertidakan oleh al-Ghazali dalam menghadapi
falsafah, kerana menurut dia, golongan-golongan tersebut berbeza dengan
pendiriannya hanya dalam soal-soal yang kecil, atau sedang. Tetapi perbezaannya
dengan falsafah mengenai pokok-pokok ajaran agama[36].
Akan tetapi dalam buku-bukunya yang lain, seperti “al-Iqtisad fi al-ictiqad” dan “Qawacid al-caqaid” ia menentang aliran Muktazilah
dan lain-lainnya, bahkan ia menyerang ilmu kalam sendiri, seperti yang dapat
kita baca dalam bukunya “al-Munqidh min al-dalal”[37].
Dari huraian-huraian di atas dapat disimpulkan bahawa; meskipun
al-Ghazali ada dikatidakan sebagai orang yang bebas berfikir tanpa mengikuti sesuatu
aliran tertentu, kerana pembahasannya yang mendalam dan pandangan-pandangannya
yang kritis telah menandai pembahasan-pembahasannya, namun ia lebih condong
kepada aliran al-Ashcariyyah, sebagaimana yang kita saksikan dalam
kedua-dua bukunya di atas. Kerana kedua-dua bukunya tersebut ada dikatidakan
sebagai karya terakhir al-Ghazali dan ditulis pada tahun-tahun terakhir dari hidupnya. Meskipun demikian,
aliran ini tidak menjadi halangan baginya untuk mengikut sertidakan
aliran-aliran lain dalam menghadapi golongan falsafah.
[1] Namanya Abu Hamid Muhammad al-Ghazali,
beliau digelar sebagai hujjat al-Islam, lahir pada tahun
450 H, di Tus, sebuah kota kecil di Khurrasan,
Iran. Istilah “al-Ghazali” bermaksud sebagai nama kanpung kelahiran
al-Ghazali. Kadang-kadang diucapkan “al-Ghazzali”
bermaksud sebagai tukang pemintal benang wool. Sebutan yang pertama lebih
banyak dipakai. Rujuk: al-Subki, Tabaqat al-Shaficiyyah al-kubra, Vol. IV, hal. 101. al-Zubaydi, Ithaf al-sadah al-muttaqin, Vol. I, hal. 6.
Ibn Khilkan, Wafayat al-acyan, Vol. IV, hal. 216.
[5] Seramai 20 tajuk kajian falsafah yang diserang al-Ghazali,
17 diantaranya dihukum bidcah dan 3 perkara lainnya dicap kafir
iaitu; pertama, pengingkaran atas kebangkitan jasmani, kedua, membatasi ilmu
Tuhan hanya kepada hal-hal yang umum sahaja (tidak menjangkau perkara-perkara
yang rinci (tafsil), dan yang ketiga, kepercayaan tentang
keqadiman alam dan keazaliannya. Rujuk: al-Ghazali, Tahafut al-falasifah, hal. 27 dst. Juga al-Ghazali, al-Munqidh
min al-dalal, hal. 96-112.
[6] Ahmad Amin, Zuhr al-Islam, vol. IV, hal. 184 dst. dan Hanna Fakhur & Khalil al-Jar, hal. 236 dst. Juga D.B. Mac Donald dalam Gibb & Keramers,
1953, Shorter Encyclopaediah of Islam, hal.40.
[8] cAli Abu Bakr, al-Ghazali:
Peretas jalan baru menuju kemajuan dan keberakhlakan umat dalam Masyhur Abadi, 1999, Transendensi Ilahi,
Surabaya: Pustaka Progressif, ed.I hal. Xiv.
[9] Ibid, hal. xv.
[10] Ibid, hal. xv.
[11] Ibid, hal. xvi.
[12]Disini
tercermin nilai kebebasan dalam menyampaikan kebenaran. Bagi al-Ghazali,
kebebasan adalah syarat mutlak untuk karya kreatif-inovatif yang menjadi salah
satu
ciri pembaharuan. Orang
yang tertekan, tidak dapat diharapkan untuk melahirkan sebuah peradaban yang
berwajah manusia. Pada titik
inilah al-Ghazali
menyingkap kejumudan umat, memulai kreativitas dan karya kemajuan bagi umat
manusia.
[13] Siapapun orangnya, menilai al-Ghazali sebagai penyebab kemunduran umat, ia
perlu meninjau kembali pernyataannya. Lebih Dari itu,
perlu membaca secara keseluruhan karya-karya al-Ghazali, termasuk perjalanan hidupnya, baik sebagai guru, pendidik, sufi, bahkan
sebagai ahli falsafah. la telah mencitrakan corak yang khas terhadap perjalanan
intelektual umat Islam, sama ada di zamannya mahupun saat ini. Yakni
corak yang santun, jauh dari “keangkuhan pemikiran dan spiritual”.
[16] Ibid, hal.47
[17] Yang menjadi musuh utama al-Ghazali adalah para ahli falsafah
metafisis, sehingga segala kemampuan, tenaga dan pikirannya dia gunakan untuk
menentang mereka dan menjelaskan kerancuan fikiran-fikiran mereka. al-Ghazali, Tahafut al-falasifah, h. 86-87.
[18] Hamudah Gurabah, Abu Hasan al-Ashcari,
hal.72-73, Sulaiyman Dunya, al-Haqiqah cind al-Ghazali, hal. 65.
[22] Seperti Muhammad bin Tumart, pendiri kerajaan Muwahhidin di Afrika Utara-barat dan
Andalusia (1055-1269M). Masa mudanya beliau melawat ke negeri-negeri Islam
bagian timur, antara lain Iskandariah dan Makkah, kemudian belajar di Bagdad
dan boleh jadi di Damshik juga, beliau banyak mengambil pikiran-pikiran al-Ghazali yang telah menggerakkan hatinya
untuk memperbaiki kepercayaan-kepercayaan masyarakat negerinya, Setelah Ibn Tumart berkuasa, ia menanamkan ajaran-ajaran aliran Ashcariyyah
menurut konsepsi al-Ghazali, setelah sebelumnya oleh
kerajaan Murabbitin melarang buku-buku
karangan al-Ghazali bahkan kitab Ihya’ culum al-din dibakar. Shorter encyclopaedia
of Islam, hal. 153.
[23] Menurut realiti sejarah, sesuatu pemerintahan apabila kuat dan menyokong
sesuatu aliran tertentu, maka aliran itu dianut pula oleh orang ramai dan terus
berkuasa sehingga pemerintahan itu jatuh. Salah satu contoh adalah Sebelum Salahuddin berkuasa, Mesir dan
Syiriah dikuasai oleh orang-orang Shiah dibawah kekuasaan Khalifah Fatimiyyah.
Setelah Salahuddin
berkuasa (1169-1250M), ia menggantikan corak syiah dengan Ashcariyyah,
terutama dibidang ilmiah, kebudayaan dan agama.
Ahmad Amin, Zuhr al-Islam, Vol. IV, hal.
96-100.
[26] Fawqiyyah Husayn, h.35, Ibn
al-Subki, Tabaqat al-shaficiyyah, vol.3 h. 252, Fawqiyyah
Husayn, al-Juwayni, h.211
[27] iaitu; Pertama, pengingkaran atas kebangkitan jasmani. Kedua,
membatasi ilmu Tuhan hanya kepada hal-hal yang umum sahaja (tidak menjangkau
perkara-perkara yang rinci (tafsil). Ketiga,
kepercayaan tentang keqadiman alam dan keazaliannya. Lihat al-Ghazali, Tahafut al-falasifah, al-Qahirah: Mustafa al-Halabi, 1321H, hal. 27. Juga
al-Ghazali, al-Munqidh min al-dalal, hal.35-36.
[33] Dalam bukunya ini al-Ghazali menafikan adanya siksaan jasad di alam
kubur. al-Maznun dalam Majmuc al- rasail al-Imam al-Ghazali. hal. 105
Tidak ada komentar:
Posting Komentar