Sesungguhnya Abu al-Hasan al-Ashcari tidak bermaksud menubuhkan aliran tersendiri yang
terlepas daripada aliran yang telah sedia ada sebelumnya, sebab informasi
sejarah juga menyatakan bahawa ketika al-Ashcari, di dalam masjid Basrah, menyampaikan ucapan peralihannya dari fahaman
Muktazilah,
beliau telah mencanangkan fahaman yang dianut oleh Imam Ahmad bin
Hanbal, yakni menghidupkan fahaman Salaf sebagaimana yang dianut dan diajarkan
oleh Imam Ahmad. Namun, oleh kerana kejayaan al-Ashcari dalam memperkuat fahaman ulama salaf atau dengan istilah
ahli Sunah dengan alasan-alasan ilmu kalam
dalam bentuk yang lebih nyata, maka oleh pengikut-pengikutnya menyamakan mazhab
al-Ashcariyyah
dengan mazhab ahli Sunah wajamaah[1]
Dengan demikian, kehadiran Abu Hasan
al-Ashcari dalam khzanah pemikiran Salaf atau dengan istilah
ahli Sunnah telah memberikan nuansa baru yang berbeza dengan masa sebelumnya
iaitu, masa Imam Ahmad ibn Hanbal. Kalau di masa sebelumnya istilah
ahli Sunah ada dipakai dalam pengertian umum, maka kali ini secara spesifk
diguna dalam bidang akidah. Dengan konteks ini, maka ketika istilah mazhab ahli
Sunnah disebut, maka tak syak lagi bahawa maksud sebenar istilah itu
adalah akidah “al-Ashcariyyah”[2].
Perkara ini memang beralasan sebab,
ketika Imam Ashcari
menulis satu buku guna menjawab pertanyaan-pertanyaan ahl al- thighar, beliau
ada beri nama dengan tajuk “cAqidat ahl al-Sunnah wa al-jamacah”. Itu
pulalah sebabnya, Umar Hasyim menyatakan bahawa; “Imam al-Ashcarilah yang mendapat
sebutan sebagai pelopor dan pembangun ahli Sunah waljamaah dalam bidang
akidah...”[3]
Dengan demikian pernyataan Mustafa al-Shakcah, sebagaimana sedia
ada disebutkan diawal pembahasan ini bahawa;
terma “Ahli Sunah waljamaah” pertama kali
diidentikkan kepada aliran Ashcariyah, dapat difahami dan diterima.
Di atas
telah disebutkan bahawa sebelum Imam Ashcari menyampaikan pedato peralihannya dari fahaman
Muktazilah, beliau telah mencanangkan fahaman yang dianut oleh Imam Ahmad ibn Hanbal, yakni menghidupkan fahaman Salaf. Menurut Umar
Hasyim, konteks sejarah ini tidak bercanggah dengan posisi Abu al-Hasan al-Ashcari sebagai pelopor berdirinya Ahli Sunah dalam bidang
aqidah, sebab beliau --dalam masa yang sama—juga sebagai pengikut Imam Ahmad dalam
bidang ibadah[4].
Menurut Umar Hasyim, antara bidang aqidah dan bidang ibadah mempunyai riwayat
yang berlainan, meskipun kriterianya sama, yakni ahli Sunah waljamaah[5].
Ketika Hadis tentang “perpecahan umat” belum ada jelas penafsiran tentang siapa yang
dimaksud, maka al-Isfarayni, dengan berani menjustifikasi fahaman ahli Sunah waljamaah dalam aliran al-Ashcariyyah
semata-mata yang akan selamat dan
benar, manakala yang lain adalah salah dan masuk neraka[6]
pendapat ini kemudian diperkuat oleh al-Iji –sebagai kelompok al-Ashacirah terakhir-- dalam bukunya “al-Mawaqif”[7].
Sesungguhnya
apa yang dilakukan oleh al-Isfarayni dan al-Iji
di atas, adalah sesuatu yang berlebihan sebab “kebenaran” bukanlah milik
seseorang indifidu dan bahkan sesuatu kelompok tertentu, tetapi ia adalah milik
semua orang, semua kelompok dan bahkan semua aliran, sepanjang mereka-mereka
itu tetap berada didalam bingkai ‘ketauhidan’ dan dibawah panji-panji ‘agama
Islam’ yang benar. Sesungguhnya sikap berlebihan seperti ini telah
diwanti-wanti oleh al-Imam al-Ghazali dalam bukunya “Faisal al-tafriqah bayn al-islam wa al-zandaqah” dan “al-Iqtisad”.
Dalam buku ini al-Ghazali
mencela dengan kerasnya terhadap ‘taklid buta’ dan ekses kefanatikannya yang
kadang-kala menganggap orang lain telah keluar dari Islam. [8]
Sebab menurut al-Ghazali
perbezaan pendapat dalam soal-soal yang kecil, sama ada yang bertalian dengan
soal-soal aqidah ataupun amalan, bahkan pengingkaran terhadap perkara-perkara ‘khilafiyyah’ yang
sudah disepakati oleh kaum muslimin pun tidak boleh dijadikan alasan untuk menghukum
kafir orang lain.[9]
[2] Ibid.
[4] Diantara penyelidik ada yang menyebut bahawa dalam bidang
ibadah Imam Ashcari penganut mazhab Shafii,
seperti yang dikatakan oleh al-Subki, namun Qadi cIyad menyebut bermazhab Maliki,
namun menurut Umar Hasyim pendapat yang terbanyak adalah Imam Asy’ari penganut mazhab Imam Hanbali. Ibid.h.99
[5] Ibid.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar