Walau bagaimanapun, patut dikemukakan disini, bahawa
sesungguhnya Abu al-Hasan al-Ashcari tidak bermaksud menubuhkan aliran tersendiri yang terlepas
daripada aliran yang telah sedia ada sebelumnya. Seperti yang telah disebutkan,
bahawa ketika al-Ashcari, didalam masjid Basrah,
menyampaikan orasi peralihannya dari fahaman
Muktazilah, beliau telah mencanangkan fahaman yang dianut oleh Imam Ahmad ibn Hanbal, yakni
menghidupkan fahaman Salaf. Namun, oleh kerana kejayaan al-Ashcari dalam memperkuat fahaman ulama salaf atau dengan istilah
ahli Sunah dengan alasan-alasan ilmu kalam dalam bentuk yang lebih nyata, maka
oleh pengikut-pengikutnya mengindentikkan mazhab al-Ashcariyyah
dengan mazhab ahli Sunah waljamaah[1]
Dengan demikian, dapat difahami bahawa; kehadiran Abu Hasan al-Ashcari dalam khazanah pemikiran Salaf atau dengan istilah ahli
Sunnah telah memberikan nuansa baru yang sangat spesifik daripada masa sebelumnya iaitu, masa Imam Ahmad bin Hanbal. Kalaulah dimasa-masa sebelumnya, tokoh-tokoh besar
dalam bidang Fiqah dan Hadis yang terdiri daripada Malik, Ibn Hanbal, Shafici, demikian
juga ulama hadis daripada kalangan Salaf seperti Sufyan al-Thawri mengharamkan
Ilmu Kalam dengan
mengemukakan alasan-alasan dan sebab-sebab yang merujuk kepada ketiadaan wujud
Ilmu Kalam pada zaman hidup Nabi Muhammad s.a.w. dan para Sahabatnya, dan Ilmu
Kalam tajaan Muktazilah pada zaman hidup Imam Malik, Imam Shafici dan Imam Ahmad ibn Hanbal[2],
maka Imam al-Ashcari mempunyai pendapat yang berbeza dengan tokoh-tokoh Salaf
tersebut, bahkan beliau menulis sebuah buku khusus bernama Risalah fi istihsan
al-khawd fi cilm al-kalam
untuk membela sahihan ilmu kalam sebagai salahsatu daripada ilmu-ilmu Islam.
Buku itu juga menjawab dan menolak pandangan dan pegangan negatif ulama fikah
dan ulama Hadis terhadap ilmu kalam. Premis al-Ashcariyyah ialah
ulama yang menentang penggunaan akal dalam perkara agama dan perkara usuluddin
adalah ulama yang bermodalkan kejahilan
dan cenderung kepada keringanan dan taklid[3].
Kenyataan
di atas menunjukkan bahawa, istilah ahli Sunah yang sedia ada diperaktikkan
oleh kalangan ulama Salaf mempunyai wujud dan matlamat yang berbeza dengan apa
yang ditanpilkan dan diperjuangkan oleh
Abu Hasan al-Ashcari. Bagi al-Ashcari, setiap ada canggahan aqidah yang muncul, selain
dicarikan jawapan-jawapannya daripada al-Qur’an dan Sunah, juga mesti dilengkapi
dengan argument-argument logik serta analisis kalami yang mendalam dan sistematis. Itu pulalah sebabnya,
sehingga beliau dikenal sebagai pelopor berdirinya aliran ahli Sunah waljamaah
dengan istilah yang lebih khusus “Aliran al-Ashcariyyah”. Istilah madhhab
ahl al-Sunnah wa al-jamacah versi
aqidah telah menjadi sesebuah peristilahan yang relevan dengan madhhab al-Ashcariyyah.[4]
Tidak ada komentar:
Posting Komentar