Terma “Ahli Sunah”
sebenarnya bukanlah suatu hal yang baharu dalam Islam, bukan juga suatu terma
yang muncul seiring dengan kemunculan Abu Hasan al-Ashcari di
awal abad ke-4H.Terma ini telah menjadi istilah popular di masa sahabat sehingga
masa-masa berikutnya.
Ketika ayat al-Qura'an berbunyi [1]يوم تبيض وجوه
وتسود وجوه
“pada hari yang
diwaktu itu ada muka yang
putih berseri, dan ada pula muka yang hitam muram”, cAbdullah bin cAbbas, seorang
sahabat yang terkenal cerdas memberikan penafsiran, bahawa yang dimaksud daripada wajahnya putih berseri-seri
adalah Ahli Sunah manakala yang wajahnya
hitam muram adalah Ahli bidaah yang sesat[2].
Berdasarkan daripada kutipan di atas, dapat diambil sebuah ketegasan bahawa terma
Ahli Sunnah telah menjadi istilah popular bagi salaf al-salih dalam menghadapi ahli bidaah. Ayyub al-Sakhtiyani
(67-31H), Sufyan al-Thawri (w.161H), al-Fadl ibn cIyad (w. 187 H) Abu cUbayd al-Qasim ibn
Salam (158-224 H), dan Imam Ahmad ibn
Hanbal adalah tokoh-tokoh salaf yang sentiasa
menggunakan terma tersebut[3].
Pendapat yang mengatakan bahawa; terma ahli Sunah waljamaah pertama
kali diidentikkan kepada aliran Ashcariyyah masih perlu penyelidikan yang mendalam,
sebagaimana disinyalir oleh Mustafa al-Shukcah
dalam bukunya “Islam bila madhahib”. al-Shukcah menegaskan:
“...Demikianlah
kita mendapati terma ahli Sunah waljamaah pertama kali diidentikkan
kepada aliran al-Ashcariyyah dan yang sejalan dengannya, kemudian terma
ini diperluas jangkauannya sehingga mencakup tokoh-tokoh aliran Fuqaha'
semisal Abu Hanifah, Malik,
al-Shafici, Ibn Hanbal, al-Awzai, dan
ahli ra’yi dan qiyas...”[4].
Pendapat Shukcah di atas sulit diterima sebelum mengetahui
alasan-alasan sebenar disebalik ungkapan-ungkapannya, sebab selain tokoh-tokoh
yang disebutkan di atas telah sedia ada jauh sebelum Ashcari
lahir, juga informasi sejarah menyatakan bahawa; setelah Ashcari sampai ke puncak faham Muktazilah, beliau
menyempatkan diri menelaah dan merenungi ajaran-ajaran Ahli Sunah kemudian menjadikan ia ragu bagi memilih mana
di antara kedua-dua aliran ini yang benar, dan pada akhirnya beliau mendapat
keyakinan dan ketenangan jiwa bahawa
sesungguhnya kebenaran berada di pihak ahli Sunah dan menyatakan dirinya bergabung dengannya dan meninggalkan aliran Muktazilah[5].
Setakat ini, ada beberapa soalan yang
sering muncul dan memerlukan jawapan iaitu; siapa dan bagaimana sesungguhnya
aliran ahli Sunah waljamaah itu.? Apakah aliran ini identik dengan aliran
al-Ashcariyyah.? Apabila Hadis Nabi menyangkut “perpecahan umat” menyatakan bahawa yang
selamat adalah “al-jamacah”, siapakah sesungguhnya yang
berhak masuk dalam kategori al-jamacah tersebut?.
Apakah hanya aliran al-Ashcariyah sahaja ataukah juga termaasuk aliran-aliran yang lain?.
Berikut
ini diusahakan menjelaskan erti
dan esensi terma ahli Sunah Waljamaah dan relevansinya dengan aliran al-Ashcariyyah dengan merujuk
kepada literatur-literatur yang dianggap representatif. Secara etimologi, “al-Sunnah” bererti
‘cara’ atau ‘jalan’, sama ada cara atau jalan itu benar atau salah, terpuji
atau tercela[6]. Hadis Rasulullah dalam
pengertian ini, adalah yang bermaksud :
“sesiapa yang merintis suatu
jalan kebaikan kemudian jalan itu diikuti oleh orang-orang sesudahnya, maka
baginya pahala daripada kebaikan yang ia rintis, serta pahala daripada orang-orang yang
mengikutinya sehingga hari kiamat tanpa dikurangi sedikit pun pahala
orang-orang yang mengikutinya...[7].
Termainologi “Sunnah” mempunyai beberapa pengertian sesuai dengan disiplin ilmu yang memandangnya. Ulama Hadis misalnya, mengertikan
sunnah sebagai segala tindak-tanduk Rasulullah sama ada berupa
perkataan, perbuatan ataupun takrir beliau, demikian pula sifat-sifat kejadian
(bentuk tubuhnya), akhlak mahupun sejarahnya, sama ada sebelum kenabian[8] mahupun sesudahnya[9]. Manakala ulama Fiqah mendefinisikan Sunah sebagai
suatu perbuatan yang apabila dikerjakan mendapat pahala dan bila ditinggalkan
tidak mendapat dosa[10]. Sunah juga
diidentikkan dengan segala sesuatu yang ditunjuk oleh dalil-dalil sharci, sama ada al-Qur’an,
Hadis mahupun ijtihad para sahabat, seperti pengumpulan mushaf dan pembukuan
al-Hadis...[11].
sebagaimana Hadis Rasulullah S.A.W. : عليكم بسنتى
وسنة خلفائى الراشدين المهديين[12] bermaksud “berpegang teguhlah pada sunahku dan
sunah khalifah-khalifahku yang cerdas dan mendapat hidayah”. Sunah
juga diidentikkan kepada hal-hal yang berlawanan dengan bidaah. Dikatakan: Si
Fulan berada pada Sunnah,
apa bila aktifitasnya sesuai dengan prilaku Rasulullah, dan dikatakan si Fulan berada pada bidaah apabila aktifitasnya bercanggah dengan al-Qur’an dan Hadis[13]
Demikianlah beberapa defenisi “Sunnah” dari pelbagai tinjauan. Maka ketika
kita membincangkan akidah ahli Sunah, maka tidak syak lagi, bahawa yang
dimaksud adalah akidah yang telah diajarkan oleh Rasulullah dan para sahabat-Nya.
Oleh itu, bagi sesiapa yang berpegang teguh dan komitmen terhadap aqidah
tersebut maka ia beraqidah “Ahli Sunnah “, dan hanya aqidah seperti inilah yang
disepakati keabsahannya oleh majoriti umat Islam, sehingga kata “ahli Sunnah”
dilengkapi dengan kata “al-jamaah” sesudahnya, menjadilah “Akidah ahli Sunah
waljamaah”.
Apabila Hadis
tentang perpecahan umat dibaca oleh semua aliran pemikiran dalam Islam, ketika itu, tampillah masing-masing dari mereka
mengklaim dirinya sebagai golongan selamat dan
berhak memakai label ‘ahli Sunah waljamaah’. Ibn
al-Mutahhar misalnya,
dalam mengutip statement gurunya, Nasiruddin al-Tusi, tokoh aliran Syiah
Imamiyyah, apabila beliau ditanya tentang “al-firqah
al-najiyah” sebagaimana yang termaaktub dalam Hadis Nabi
:ستفترق أمتى على ثلاثة وسبعين فرقة واحد منها ناجية والباقى
فى النار[14] Bermaksud “Umatku
akan berpecah menjadi tujuh puluh tiga
golongan, satu golongan daripadanya selamat dan yang lainnya di neraka”.
Ketika itu al-Tusi menjawab dengan mengutip salah satu Hadis yang menurutnya
sahih, : مثل أهل بيتى
كمثل سفينة نوح من ركبها نجا ومن تخلف عنها غرق[15] Yang bermaksud: “Ahli baitku
ibarat perahu Nabi Nuh, sesiapa yang
menumpanginya maka dia akan selamat
dan yang tidak menumpanginya akan tenggelam”. Hadis tersebut, menurut al-Tusi, memberi
indikasi bahawa satu-satunya aliran yang selamat adalah aliran Syiah Imamiyyah.
Ibn Taymiyyah, salah seorang tokoh salaf
abad VII H. Dengan tegas menolak pernyataan
al-Tusi
diatas dalam bukunya Minhaj al-Sunnah. Ibn Taymiyyah dalam mematahkan argumen
al-Tusi, meninjaunya
dalam delapan aspek dan pada aspek
kelima beliau menjelaskan
bahawa Hadis Rasulullah s.a.w yan sebenar membincangkan tentang ‘aliran selamat’ itu hanyalah : من
كان على مثل ما أنا عليه اليوم وأصحابى yang bermaksud “sesiapa yang berpegang
teguh pada apa yang aku pegangi sekarang dengan para Sahabatku” dan dalam riwayat lain:الجماعة هم bermaksud: “Mereka itu adalah kelompok majoriti”. Bahkan menurut Ibn Taymiyyah, justru Hadis ini jugalah yang menolak eksistensi Syiah Imamiyyah sebagai aliran yang selamat.
Sebab mereka dengan tegas keluar dari jalur yang disepakati kaum Muslimin,
seperti: menganggap kafir atau fasik Abu
Bakar dan Umar, demikian juga halnya kepada tokoh ulama dan orang-orang ahli ibadah
daripada majoriti ummat Islam lainnya[16].
Adapun Hadis yang disebutkan oleh Tusi
sebagai Hadis sahih di atas masih perlu ditinjau dan analisis kembali, sebab Imam al-Dhahabi[17] dan al-Bani[18] menganggapnya sebagai Hadith dacif, kerana konteks itu popular daripada ungkapan
Imam Malik dengan konteks: السنة مثل سفينة
نوح من ركبها نجا ومن تخلف عنها غرق “Sunnah itu bagaikan
perahu Nabi Nuh, sesiapa yang menumpanginya dia akan selamat dan sesiapa yang tidak menumpanginya maka dia
akan binasa”. Ibn Taymiyyah
menjelaskan bahawa konteks daripada ungkapan ini memang benar, sebab orang-orang yang menumpang pada perahu Nabi Nuh
a.s. hanyalah mereka-mereka yang membenarkan dan mengikuti kerasulan Nabi Nuh, sedangkan orang-orang
yang enggan menaiki perahu tersebut adalah mereka-mereka yang menolak dan
mendustakan kerasulan Nabi Nuh. Oleh sebab itu,
mengikuti Sunnah, kata Ibn Taymiyyah, bererti mengakui kerasulan dengan
segala konsekwensinya seperti halnya para penumpang perahu Nabi Nuh tersebut[19].
Selanjutnya, aliran Muktazilah juga mengklaim
dirinya sebagai “ahl al-haq” dan
tergolonng الفرقة الناجية (golongan yang selamat). Seorang tokoh terkemuka Muktazilah, cAmr ibn cUbayd berkata kepada khalifah al-Mansur: إظهر الحق
يتبعك أهله bermaksud “tegakkanlah
kebenaran niscaya ahli kebenaran itu akan mengikutimu.”[20]. Yang dia maksud
dengan kata “أهله” (ahli kebenaran) disini adalah aliran Muktazilah
dengan mengambil landasan daripada Hadis yang diriwayatkan oleh Sufyan al-Thawri daripada Ibn Zubayr daripada Jabir ibn cAbdullah
daripada Nabi s.a.w, beliau sabda: ستفترق أمتى
على ثلاثة وسبعين فرقة أبرها وأتقاها الفئة المعتزلة[21] Yang bermaksud “umatku akan berpecah
menjadi tujuh puluh dua golongan, golongan yang paling baik dan bertaqwa
daripada mereka adalah golongan muktazilah”.
Demikianlah upaya kaum Muktazilah untuk menjustifikasi pendapatnya. Sedar atau tidak, mereka melakukan dua
perkara yang kontradiktif iaitu; mereka dengan tegas menolak kebolehan berhujjah daripada menggunakan Hadis-Hadis ahad terhadap
perkara-perkara akidah, manakala Hadis yang disebutkan diatas tidak ditemukan
dalam kitab-kitab Hadis yang muktabar. Setidak-tidaknya jika seandainya Hadis
tersebut sememangnya benar tentu ia telah diriwayatkan oleh Bukhari
dan Muslim, atau
paling tidak disebutkan didalam kitab-kitab
sunan yang lain. Itu sebabnya, Muhamad Bakraym mengatakan bahawa;
“ekses keambisian kaum Muktazilah untuk menjustifikasi pendapat-pendapatnya,
akhirnya mereka mengeksploitasi Hadis-hadis
nabi selaras
dengan keinginan hawa nafsunya, walaupun status Hadis tersebut
telah disepakati oleh Imam al-Bukhari
dan Muslim”[22].
Demikianlah
kondisi objektif aliran-aliran dalam Islam, tidak satupun dari mereka yang ingin
ketinggalan, kecuali tampil mengibarkan panji-panji fanatisme (tacassub) sebagai pemilik autoriti kebenaran. Sebagai konsekwensi logis daripada fanatisme
tersebut, teks-teks
agama --Alquran dan Hadis-- diselewengkan demi mempertahankan
pendapatnya.
[3] Ibid hal. 60-64. Ibn Jarir al-Tabari, Tahdhib al-athar, vol.11, hal.182 461. Juga Abu cUbayd
al-Qasim bin Salam, al-Imam, hal. 53. al-Imam Ahmad Ibn Hanbal, al-Sunnah, dalam Kitab (bab): al-Radd cala al- Jahmiyyah, hal. 33-34.
[7] Hadis riwayat Muslim, Kitab
al-zakah, No. Hadits 1017.
[8] seperti kontemplasinya di Gua Hira dan beberapa riwayat hidup beliau sebelum
kenabian yang menjadi pendorong utama bagi mengikuti tindak tanduk
perjuangan beliau.
[20] Ibn al-Murtada,
al-Munya wa al- camal, hal. 2-3.
[21] Ibid
Tidak ada komentar:
Posting Komentar