Term al-Samciyyat merupakan
salah satu perkara teologi yang banyak mendapat sorotan bahkan menjadi perkara
yang kontroversial dikalangan mutidakallimin, termasuk diantaranya adalah
aliran Ashcariyyah.
([1])
Hal ini disebabkan kerana perkara-perkara yang terkandung di dalamnya semuanya
bersifat ghāyb dan akalpun tidak sanggup menjangkaunya. Kewujudan al-Samciyyat hanya boleh
diketahui berdasarkan informasi dari Allah dan Rasulullah (saw). itu sebabnya,
perkara al-Samciyyāt ini, juga disebut dengan al-Ghaybiyyāt.
Secara
etimologi, al-Samciyyat terambil
daripada kata kerja: سمع يسمع سمعا وسماعا dan kata tunggalnya adalah سمعية
yang bererti pendengaran atau sesuatu yang didengar secara berpindah-pindah
daripada satu individu ke individu lainnya. Pengertian ini sangat dekat kepada
erti terminologinya, kerana al-Samciyyat dalam term
ulama Kalam adalah suatu perkara yang hanya boleh difahami melalui pendengaran
kerana akal tidak sanggup menjangkaunya.[2]
Diantara
perkara-perkara al-samciyyat yang secara
jelas dan tegas dinyatidakan dan diyakini kebenarannya dalam aliran al-Ashcariyyah
adalah: al-qalam, al-lawh, al-carsh, al-kursi, al- dajjāl,
al-jannah, al-nār, cazab al- kabri,
al-bacth, al-khawd, al-shafācah, al-mizān, al-mahshar, al-sirāt, al-thawāb
wa alciqāb. Kesemua perkara tersebut dalam pandangan al-Ashcariyyah adalah
wajib diimani, kerana kewujudannya selain telah mendapat legitimasi dari
ayat-ayat al-Qu’ran dan Hadis Rasulullah, juga akalpun dapat menerimanya sebagai sebuah perkara yang tidak mustahil. ([3])
Perkara al-samciyyat dalam perspektif
al-Ashcariyyah bukanlah
sesuatu perkara yang mesti diterima secara tidaklid, kerana akal budi mengakuinya dengan pasti dan
meyakinkan, atas dasar kebijaksanaan, keadilan dan kemurahan Allah s.w.t. Apabila
al-Ashcari dalam metode
kalamnya sentiasa mendasarkan pada dalil naqli dan aqli, maka di dalam penjabarannya
tidak pernah membuang satu tekspun daripada teks-teks al-Qur’an dan sunnah
Rasulullah (s.a.w). Untuk itu, ketika sebahagian perkara al-samciyyat ini diingkari
oleh aliran Muktazilah, maka al-Ashcariyyah justeru melakukan
pembelaan. ([4])
[1] al-Ashcarī, Istihsān al-khawd fī cilm
al-kalam, hal. 5-6.
[2] al-Mahdali, al-Samciyyat, hal. 7.
[3]al-Ashcarī,
Istihsān, hal. 5-6. al-Juwayni, al-cAqidah al-nizamiyyah, hal. 61. al-Ghazali, Ihya culum al-din, Vol.I, hal. 104. al-Shahrastānī, al-Milal wa al-nihal, Vol. I, hal. 90.
al-Iji, al-Mawaqif fi cilm al-kalam, hal.
337-414.
[4] Diantara perkara al-Samciyyāt yang
diingkari Muktazilah adalah al-khaūd dan azab kubur. al-Ashcari, al-Ibānah, Tahqiq Fawqiyyah Husaīn Vol. 2, hal.245, 247.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar