Adalah sesuatu yang tidak mungkin diperbalahkan lagi, bahawa
ketika Allah s.w.t. memilih hambanya sebagai Rasul atau Nabi, tentu telah
melalui pelbagai persiapan berupa pemeliharaan atau pendidikan khas
bersesuaian
dengan tugas dan tanggung jawab yang akan dipikul dibahunya. Salah satu
diantara pemeliharaan dan bimbingan khusus itu, menurut al-Ashcari, adalah Allah S.w.t.
memberikan jaminan kepada nabi-Nya berupa “keterpeliharaan dari berbagai sifat
kekurangan dan dosa” (maksum).[1] Semua Rasul,
dalam pandangan al-Ashcariyyah
dijelaskan sebagai manusia yang
paling sempurna dan tidak melakukan
sebarang perlakuan yang berlawanan atau bercanggah dengan kesempurnaan yang ada
pada mereka.[2] Oleh itu, al-Razi menyebutkan
bahawa sifat cIsmah adalah satu
sifat penting yang boleh menolong semua Rasul untuk menjauhi perlakuan yang
boleh mencacatkan kesempurnaan mereka dari kesempurnaan pelaksanaan tugas
kerasulan yang diletidakkan dibahu mereka.[3]
Al-cIsmah dengan
demikian adalah sesuatu kemampuan untuk meninggalkan dosa-dosa secara
konsisten, atau dengan pengertian yang lain adalah sesuatu kekuatan yang diletidakkan
Allah di dalam diri seorang Rasul untuk
mencegahnya melakukan pelbagai bentuk dosa dan sifat-sifat tercela.[4]
Dia adalah anugerah Allah yang membuat seorang hamba secara konsisten melakukan
kebajikan dan mencegah dirinya melakukan kejahatan.[5]
Al-Jurjāni, salah seorang tokoh dari kalangan al-Ashcariyyah memberi
pengertian al-cIsmah sebagai sesuatu bentuk keterpeliharaan
dari pelbagai bentuk dosa sama ada zahir[6] mahupun batin ([7])
bagi seseorang rasul, sama ada larangan, karahah ataupun menyalahi perkara yang lebih utama. ([8])
Terdapat beberapa pandangan bagi para ulama tentang wujud al-cIsmah yang
diperoleh para Nabi dan Rasul, hal ini berdasarkan besar atau kecilnya daripada
dosa yang dimaksud. Dosa yang paling besar adalah kekafiran, hal ini menjadi
kesepakatan di antara para
ulama tentang keterpeliharaan Nabi dan Rasul daripada sifat tersebut, sama ada sebelum ataupun sesudah kenabian. Adapun menyangkut dosa-dosa kecil
yang tidak mengurangi maruah dan martabat kehormatan, terdapat perselisihan
pendapat di antara para ulama, majoriti ulama al-Ashcariyyah
membolehkannya, termasuk Qadi Abu Bakr al-Baqillani,[9]
al-Juwayni,[10]
dan al-Ghazali,[11]al-Razi[12] dan al-Iji.[13]
Namun al-Jubbai dari kalangan Muktazilah tetap menganggap tidak boleh terjadi, walaupun
hanya dosa-dosa kecil yang tidak mengurangi maruah dan martabat kehormatan bagi
Nabi dan Rasul. Tapi, apabila dosa-dosa kecil tersebut, terjadi kerana
kelalaian atau diluar kesengajaan nabi dan rasul, maka semua ulama menganggap boleh terjadi secara bersepakat.([14])
Menurut al-Ashcari, keterpeliharaan (al-cIsmah) para Nabi
dan Rasul adalah berlaku setelah kenabian atau kerasulan, adapun sebelumnya,
tidak ditemukan nas yang jelas tentang pembenaran hal tersebut. Kerana itu, al-Ashcari menakwilkan nas
al-Qur’an[15] tentang
pelanggaran yang dilakukan Nabi Adam (a.s) bahawa kesalahan Adam tersebut
terjadi sebelum kenabian dan kerasulan, kerana Allah swt mengutusnya sebagai
Rasul setelah Adam keluar daripada
syurga.[16]
[1] Ibn Fawrak, Mujarrad,
176.
[2]al-Jurjāni, Sharh al-mawāqif, hal. 429.
[3] al-Razi, 1406H/1986M, cIsmat al-anbiya, hal. 19.
[4] al-Mahdali, al-Nubuwwat, hal. 67-68.
[5] al-Bājurī, 1325 H, Sharh jawharat al- tawhid, hal. 138.
[6] Yang
dimaksud dengan keterpeliharaan zahir disini adalah keterpeliharaan anggota
tubuh dari perbuatan zina, minum khamr, dusta dan lain-lain bentuk pelanggaran
yang diperaktikkan oleh anggota jasad.
[7] Yang dimaksud dengan maksum batin adalah selamat dari
sifat hasad, sombong, riya’, dll.
[8] al-Jurjāni, sharh al-mawāqif, hal. 429.
[9] al-Mahdali, al-Nubuwwat, hal. 67.
[10] al-Juwayni, al-Irshad, hal. 298.
[11] al-Ghazālī, al-Iqtisād fī al-ictiqād, hal.88
[12] al-Razi, cIsmat al-anbiya’,
hal. 19.
[13] al-Iji, al-Mawaqif, hal. 361.
[14] Ibid, 361, juga Kubrā al-yaqīniyyāt,
hal. 203.
[15] Al-Qur’an, Taha:
121.
[16] Ibn Fawrak, Mujarrad,
hal. 176.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar