Apabila kita memperhatikan khazanah sejarah umat manusia,
disetiap terjadi masa kevakuman, maka kebejatan moral dan kegelapan jiwa serta
kebiadaban pasti terjadi
dimana-mana. Maka dimasa-masa itu
pulalah Allah sentiasa mengutus
seseorang manusia pilihan untuk memberi peringatan kepada manusia agar
mereka sentiasa berada dijalan yang benar. Mereka adalah para Nabi dan Rasul
utusan Allah. Jumlah Rasul yang pernah diutus Allah untuk memimpin manusia di
dunia ini sebanyak 313 orang, sedangkan jumlah para Nabi 124.000 orang. ([1])
Dalam
aliran al-Ashcariyyah, peringkat ‘Kenabian’ tidak
dapat diperoleh hanya melalui usaha dan kerja keras,([2])
sekalipun telah mencurahkan segala daya dan upaya semisal; memperbanyak ibadah,
meninggalkan segala nafsu dan syahwat dengan segala kenikmatan dunia dan
keindahannya. Sebab ‘Kenabian’ dalam pandangan mereka adalah sebuah anugerah
khusus daripada Allah kepada hambanya yang dikasihinya dengan terlebih dahulu memelihara
jiwa, pikiran dan raganya dari berbagai kotoran, kesesatan dan dekadensi
moral, sehingga mereka benar-benar telah memiliki kesempurnaan jiwa, akal dan
jasmani untuk dapat menghantarkannya kepada maqam ‘Kenabian’.
([3])
Atas dasar ini,
pengutusan nabi dan rasul mempunyai erti yang sangat penting bagi aliran Ashcariyyah,
kerana dalam fahaman teologi mereka, manusia mesti banyak bergantung kepada
wahyu untuk mengetahui Allah dan alam ghayb, bahkan untuk mengetahui hal-hal
yang bersangkutan dengan hidup keduniaan dan pelaksanaan tuntunan ibadah
manusia. ([4])
Meskipun
pengutusan nabi dan rasul dalam pandangan al-Ashcariyyah sedemikian
pentingnya, namun mereka tetap berpandangan bahawa pengiriman Nabi dan
Rasul tersebut hanyalah bersifat ja'iz atau mungkin bagi
Allah.([5])
sedangkan Muktazilah memandangnya sebagai sebuah kewajipan bagi Allah.([6])
Bagi kaum Muktazilah mereka berpandangan bahawa oleh kerana Allah
berkewajiban berbuat yang baik dan terbaik bagi manusia, wajiblah bagi Allah
untuk mengirim Rasul-Rasul kepada umat manusia. Tanpa pengiriman Rasul- Rasul,
manusia tidak akan dapat memperoleh hidup baik dan terbaik, sama ada di dunia
mahupun di akhirat kelak. ([7])
Mengikut realiti sejarah, bahawa sejak
masa klasik hingga kini, manusia telah mengemukakan berbagai gagasan bagi
perbaikan masyarakat dan individu yang menjadi anggotanya, tetapi kerana
manusia tidak awas, bahkan sangat mengabaikan akan rahsia-rahsia alam
rohani dan kemakmuran material, maka ia tidak pernah mampu untuk mengemukakan
gagasan-gagasan yang sepenuhnya boleh memenuhi keperluan-keperluan fitrah
manusia. Kerana itu, Burros menyatidakan bahawa, di Prensten ia mendengar
Einstein berkata, bahawa “ilmu mengajar kita tentang apa yang ada disuatu
tempat, tetapi agama mengajar kita tentang apa yang seharusnya ada di suatu
tempat”. Selain itu, Victor Hogo berkata bahwa, “Makin jauh manusia maju maka
makin besar pulalah keperluannya akan agama”. ([8])
Kutipan di atas cukup menjadi bukti bahawa apapun yang
diajarkan oleh intelegensia kepada kita, betapapun benarnya, tidak ada jaminan
bahawa kita akan mengikuti gagasan-gagasan itu. Banyak orang tahu melalui
intelegensia dan pengetahuannya bahawa berjudi, minum minuman keras, mencuri,
dan berbuat kejahatan, adalah bukan hal-hal yang baik. Meskipun demikian,
mereka tetap sahaja menjadi korban perbuatan jahat seperti itu.
Tetapi, oleh kerana skema Ilahiyyah yang bersumber dari
sesuatu mata air pengetahuan yang suci dan tidak terbatas, maka ia tidak
menyisakan sedikitpun ruang bagi kesalahan, dan kerana ia memancar dari hati-hati
suci para nabi, maka ia berjaya mempengaruhi umat manusia. Lagi pula, adanya faktor
‘ganjaran’ dan ‘hukuman’, mendorong manusia untuk menerapkan skema ini secara
konsisten. Dengan demikian, mengandalkan intelegensia dan pemikiran sahaja
tidaklah cukup. Tetapi, suatu penegasan mesti ditemukan melalui bantuan Ilahi. Sehingga, manusia
boleh mendapat kebahagiaan tanpa terselewengkan.
Atas dasar itu, pengutusan Nabi dan Rasul mempunyai erti yang
sangat penting bagi kaum al-Ashcariyyah, kerana dalam fahaman
teologi mereka, manusia haruas banyak bergantung pada wahyu untuk mengetahui Allah
dan alam ghaib, bahkan untuk mengetahui hal-hal yang bersangkutan dengan hidup
keduniaan dan pelaksanaan tuntunan ibadah manusia. ([9])
Dari huraian-huraian yang telah disebutkan di atas dapat disimpulkan
bahawa, sungguhpun pengutusan Nabi dan Rasul dalam teologi al-Ashcariyyah
mempunyai erti penting, tetapi mereka menolak status ‘wajib’ bagi Allah atas
pengutusan nabi dan rasul, kerana hal itu bertentangan dengan keyakinan mereka
bahawa Allah tidak mempunyai kewajipan apa-apa terhadap manusia. Fahaman
ini bersesuaian dengan keyakinan al-Ashcariyyah tentang kekuasaan
dan kehendak mutlak Allah. Allah berbuat apa sahaja yang dikehendaki-Nya. ([10])
Oleh itu, Pengiriman Rasul-rasul menurut mereka, tidak bersifat wajib,
tetapi hanya bersifat harus. ([11])
[1] Abū Bakr al-Jazāirī, cAqidat al- muslim, hal. 214.
Juga, al-Mahdali, al-Nubuwwat, hal. 11.
[2] Seperti halnya dalam padangan kaum Sufi illuminasionis yang beranggapan
bahawa; Kenabian tidak lain adalah hasil dari pengembangan jiwa-jiwa
kemanusiaan hingga sampai kepada alam malaikat. Ibn Sina, al-Isharāt wa al-tanbihāt, hal. 829-834,
752, 765, 886.
[3] Ibn Fawrak, Mujarrad,
hal. 175, al-Bāqillānī, al-Bayān can al-farq bayn al-mucjizāt
wa al-karāmāt, hal. 8. al-Juwaynī, al-Irshād, hal. 257-260.
al-Gazālī, al-Iqtisād, hal.88,
al-Ījī dan al-Jurjānī dalam al-Mawāqif , Vol VIII, hal.228.
[4] al-Razī, al- Nubuwwāt, 95.
[5] Ibn Fawrak, hal. 174. al-Baqillani, al-Tamhid, hal. 156.
al-Juwayni, al-Irshad, hal. 257.
al-Ghazali, al-Munqidh, hal. 66-67. al-Shahrastānī, al-Milal,
Vol. I, hal.89.
[6] cAbd. al-Jabbar, Sharh al-usūl al-
khamsah, hal. 563-564
[7] Ibid.
[8] Dar al-Haq, 1990, The
Rools of religion, hal. 78.
[9] al-Razī, al- Nubuwwāt, hal.
95.
[10] al- Ashcarī, al- Lumac, hal.71.
[11] al- Shahrastānī, al- Milal wa al- nihal, Vol’ I, Hal. 89.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar