Sesungguhnya Abu al-Hasan al-Ashcari
tidak bermaksud menubuhkan aliran tersendiri yang terlepas daripada aliran yang
telah ada sebelumnya, sebab maklumat sejarah juga menyatakan bahwa ketika
al-Ashcari, di dalam masjid Basrah, menyampaikan orasi peralihannya
dari fahaman Muktazilah, beliau telah menrencanakan fahaman yang dianut oleh
Imam
Ahmad bin Hanbal, yakni menghidupkan fahaman Salaf sebagaimana yang dianut
dan diajarkan oleh Imam Ahmad. Namun, oleh karena kesuksesan al-Ashcari dalam memperkuat
fahaman ulama salaf atau dengan istilah ahli Sunah dengan alasan-alasan ilmu kalam
dalam bentuk yang lebih nyata, maka oleh pengikut-pengikutnya menyamakan mazhab
al-Ashcariyyah
dengan mazhab ahli Sunah wajamaah[1]
Dengan demikian, kehadiran Abu Hasan
al-Ashcari dalam khzanah pemikiran Salaf, atau dengan istilah ahli
Sunnah, telah memberi nuansa baru yang berbeza dengan masa sebelumnya iatu,
masa Imam Ahmad ibn Hanbal. Kalau dimasa
sebelumnya istilah ahli Sunah dipakai dalam pengertian umum, maka kali ini
secara spesifk diguna dalam bidang akidah. Dalam konteks ini, maka ketika
istilah mazhab ahli Sunnah disebut, maka tak syak lagi, bahawa yang maksud daripada
istilah itu adalah akidah “al-Ashcariyyah”[2].
Masalah ini memang beralasan sebab,
ketika Imam Ashcari menulis satu buku guna menjawab
pertanyaan-pertanyaan ahl al- thighar, beliau beri nama dengan judul “cAqidat
ahl al-Sunnah wa al-jamacah”.
Itu pulalah sebabnya, Umar Hasyim menyatakan bahwa; “Imam al-Ashcarilah
yang mendapat sebutan sebagai pelopor dan pembangun ahli Sunah waljamaah dalam
bidang akidah...”[3]
Dengan demikian pernyataan Mustafa al-Shakcah yang menyebutkan bahawa; term “Ahli Sunah waljamaah” pertama kali dinisbah kepada
aliran Ashcariyah, dapat
difahami dan diterima.
Di
atas telah disebutkan bahawa sebelum Imam Ashcari menyampaikan orasi
peralihannya dari fahaman Muktazilah, beliau telah menrencanakan fahaman yang
dianut oleh Imam Ahmad ibn Hanbal, yakni menghidupkan fahaman Salaf. Menurut
Umar Hasyim, konteks sejarah ini tidak bertantangan dengan posisi Abu al-Hasan
al-Ashcari sebagai pelopor berdirinya ahli Sunah dalam bidang
aqidah, sebab beliau --dalam masa yang sama—juga sebagai pengikut Imam Ahmad
dalam bidang ibadah[4].
Menurut Umar Hasyim, antara bidang
aqidah dan bidang ibadah mempunyai riwayat yang berlainan, meskipun kriterianya
sama, yakni ahli Sunah waljamaah[5].
[1] al-Shahrastani, al-Milal,
Vol. I, hal. 85. Muhamad Abduh, Risalat al-tawhid, hal.
18.
[2] Ibid.
[3] Umar Hasyim, 2000, Ahl al- Sunnah wa al-jamacah, hal. 98.
[4] Diantara penyelidik ada
yang menyebut bahawa dalam bidang ibadah Imam Ashcari penganut
mazhab Shafii, seperti yang dikatakan oleh al-Subki, namun Qadi cIyad
menyebut bermazhab Maliki, namun menurut Umar Hasyim pendapat yang terbanyak
adalah Imam Asy’ari penganut mazhab Imam Hanbali. Ibid.h.99
[5] Ibid.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar