Seperti yang telah dikemukakan sebelumnya bahawa sebelum kemunculan
aliran ini, trend teologi saat itu dikuasai oleh dua mainstream pemikiran
yang berseteru dalam memahami akidah Islam. Dua mainstream yang dimaksud adalah
aliran Muktazilah dan aliran Hanabilah. Muktazilah
adalah sebuah aliran yang menjunjung tinggi akal dalam
kajian-kajian
teologi, manakala Hanabilah adalah aliran yang sangat menjunjung tinggi
nas dalam mengapresiasikan fikiran-fikirannya.
Berdasarkan evaluasi Imam Asy’ari, kedua-dua mainstream yang dimaksud, sama
bahayanya bagi umat Islam, sebab kedua-duanya merupakan bibit perpecahan yang
mengancam integriti umat Islam. Aliran
Muktazilah menurut Asy’ari akan menggiring ajaran Islam kepada kajian-kajian
filosofis yang jauh daripada kejernihan
akidah Islam. Manakala
aliran Hanabilah akan menggiring ajaran
Islam kepada kejumudan.
Dari kondisi objektif yang meliputi
umat Islam itulah memberikan inspirasi
dan motivasi kepada Abu Hasan al-Ashcari. Ia kemudian meyakini bahawa
sebuah kemestian bilamana kalangan rasional dan kalangan tekstual boleh
bersepadu dan bertemu dalam
sebuah aliran baru (moderat) yang dapat mengapresiasi kedua-dua
sumber akidah secara proporsional iaitu akal dan nas secara integral.[1]
Imam Asy’ari kemudian mengasas akidah ahli Sunah waljamaah dengan
konstruk pemikiran yang baru dengan berupaya menyelaraskan akal dan nas dalam memahami teks-teks agama. Dalam hal
ini Ashcari berkata :
“Sesungguhnya bersandar kepada nas secara harfiah tanpa
mengizinkan akal untuk menguatkan
hakikat yang terkandung oleh nas adalah sebuah kenaifan, karena hal itu
hanya dilakukan oleh orang-orang bodoh.
Begitu pun halnya mengikuti akal yang lepas dari ikatan nas terutama dalam
masalah akidah, adalah hal yang salah dan bahkan lebih buruk dan lebih
berbahaya lagi. Karena
itu, maka demi kebenaran dan demi kelompok-kelompok yang ingin
mengungkapkan kebenaran, saya mesti merintis sebuah metodologi berfikir ‘moderat’ yang boleh
memadukan antara nas dan akal. Hal ini diharapkan akan mampu
menghindari kesalahan-kesalahan yang bakal timbul apabila hanya mengikuti salah satunya”. [2].
Metod pemikiran al-Ashcari tersebut dikritisi oleh beberapa ulama dan intelektual,
khasnya dibidang teologi dengan suatu pandangan bahawa sesungguhnya sumber
metod al-Ashcari adalah berasal daripada metod Ibn Kullab. Masalah ini diperkuat oleh Ibn Taymiyyah[3]
dan Muhammad al-Bahi[4].
Kalaupun asumsi itu benar,
sesungguhnya Imam al-Asy’ari telah melakukan pengembangan atas metod Ibn Kullab. Beliau menjelaskan masalah-masalah yang tidak jelas dan memerinci apa-apa yang bersifat global,
sekaligus menambahkan argumen baru bagi
memperkuat pendapat Ibn Kullab dalam
menghadapi aliran-aliran yang dianggapnya sesat. Dengan demikian, Abu Hasan al-Asy’ari dianggap
sebagai pelanjut dan penyempurna bagi aliran Kullabiyyah. Kontribusi al-Asy’ari
seperti itulah yang sangat berkesan dan membuat aliran Ibn Kullab menjadi popular
dan tersebar.[5]
Al-Syahrastani misalnya menyatakan bahawa “Imam Asy’ari telah bergabung ke dalam kelompok Kullabiyyah, beliau mendukung pendapat dan mengguna metod kalamnya,
sehingga aliran ini rasmi menjadi aliran
ahli Sunah waljamaah”. [6] Selain itu, Ibn cAsakir mengatakan
“sumbangan al-Asy’ari yang nampak pada aliran Kullabiyyah adalah kontribusinya bagi menjelaskan aliran ini
kemudian berjuang membelanya”.[7]
Namun yang menarik untuk di
kemukakan disini adalah apakah Asy’ari bertahan dan konsisten dengan
metod itu? Atau kerana faktor perkembangan
pemikirannya, ia
telah ‘mengadopsi’ metod
lain yang dianggapnya lebih memberi ruang bagi akal untuk berfikir lebih kreatif dan produktiv? Pada sub bahasan
berikut, akan dijelaskan masalah ini.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar