ABSTRAK
Umat Islam diperintahkan untuk menyampaikan
pesan-pesan Islam yang terkandung dalam al-Quran. Perintah ilahi ini kemudian
dipopulerkan dengan istilah kewajipan berdakwah. Berdakwah dalam
Islam bukan
sahaja sebagai kewajipan tetapi ia juga
sebagai sebuah ajaran normatif-universal. Kerana itu, gerakan dakwah selalu
sahaja menghadapi berbagai cabaran,
khususnya di era serba kompleks
yang tidak lagi memiliki batas-batas wilayah, akibatnya, sudah tidak menjadi penghalang bagi komuniti
dunia untuk saling berjejaring dan saling mempengaruhi dan inilah yang disebut
dengan era globalisasi. Permasalahan kajian adalah bagaimanakah cabaran dan
peluang dakwah Islamiyyah
dalam era globalisasi. Bagaimanakah
peran strategis dakwah dapat membangun asumsi yang benar berkaitan
dengan karakter manusia moderen yang sudah
terglobalkan. Kajian ini menyimpulkan bahawa; manusia modern adalah sebuah komuniti baharu yang jauh berbeza dengan komuniti muslim yang hidup di zaman awal-awal Islam.
Oleh kerana itu, gerakan dakwah mesti menempuh cara, metod dan strategi yang baharu
pula agar ia dapat berjalan seiring dengan perkembangan dunia
global yang sangat dinamis. Dalam konteks ini, “moderasi Islam” menjadi sebuah alternatif guna membekali intelektualiti seorang dai. Seorang dai mesti mengadopsi
strategi dan wacana keagamaan (fiqh) yang ideal, fleksibel, kondisional, dan
realistis, sebab perkara yang demikian itulah membuat perjuangan dakwah Nabi,
sahabat, dan tokoh-tokoh Islam mengukir kejayaan dalam dunia dakwah. Gerakan
dakwah mesti bersinergi dengan gerakan
pembaharuan pemikiran (ijtihad)
kerana keterpisahan keduanya akan menjadi ancaman
serius bagi gerakan dakwah di era global saat ini. Artikel ini merekomendasikan
perlunya gerakan dakwah membangun konsep-konsep dakwa yang berdiri tegak di
atas teori-teori qurani dan keilmuan Islam klasik yang masih relevan dengan
zaman ini, seperti teori substansialisasi ( al-Umuru bi Maqasidiha),
Kontekstualisasi (tagayyurul fatawi bitagayyuri al-azminati wa al-amkinah) dan
rasionalisasi (ta’lil al-Ahkam).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar