Abu Hasan
al-Ashcari adalah seorang pemikir yang muncul
pada masa Islam mecapai puncak kemajuan pemikiran. Dia termasuk mutakallim
terbesar yang pernah dimiliki dunia Islam. Kebesaran tokoh ini terbukti dari
mayoritas umat Islam di dunia, termasuk di Brunei, Indonesia dan Malaysia,
adalah penganut faham al-Ashcariyyah
, terutama yang bermazhab
Shafii. Al-Ashcari mulanya
adalah seorang tokoh penting di kalangan Muktazilah.
Ia memperolehi latihan intelektual di
bawah “gemblengan” seorang tokoh Muktazilah
dizamannya, iaitu Abu cAli al-Jubbai. Bahkan
Prestasinya sebagai kader Muktazilah
telah teruji antara lain dengan kepercayaan yang dilimpahkan oleh al-Jubbai
kepadanya, untuk mewakili sang guru beradu argument dengan lawan-lawan
debatnya.
Sebutan
“al-Ash’ari”,
dinisbah kepada salah seorang sahabat
Nabi, iaitu Abu Musa al-Ashcari. ([1]) nama dan
nasab yang lengkap dari pendiri aliran ini ialah: Abu al-Hasan ‘Ali ibn Isma’il ibn Abi Bishr Ishaq ibn Salim ibn Isma’il ibn ‘Abdillah bin Musa ibn Bilal ibn Abi Burdah ‘Amir ibn Abu Musa al-Ash’ari([2]) Beliau
lahir di Basrah pada
tahun 260 H, dan wafat di Baghdad pada tahun 324 H. ([3])
Abu al-Hasan al-Ashcari pada mulanya belajar membaca, menulis
dan menghafal al-Qur’an dalam asuhan orang tuanya, yang kemudian meninggal
dunia ketika ia masih kecil. Selanjutnya dia belajar kepada ulama Hadis, fiqh,
tafsir dan bahasa antara lain kepada al-Saji, Abu Khalifah al-Jumhi, Sahl Ibn Nuh, Muhammad Ibn Ya’qub, ‘Abd al-Rahman Ibn Khayr dan lain-lain. ([4])
Beliau
belajar fiqh Syafii kepada seorang Faqih, Abu Ishaq al-Mawardi (w.340 H)([5]) seorang
tokoh Muktazilah di Basrah
Sampai umur empat puluh tahun ia masih merupakan seorang penganut Muktazilah.[6] Al-Ashcari berguru
kepada Abu cAli al-Jubbai
(w.303H), seorang tokoh terkenal Muktazilah. Ia sering mendapat tugas menggantikan gurunya melaksanakan tugas pengajaran[7] namun, ketika ia telah sampai dalam usia kematangan berpikir, dia
mengalami konversi. Dia meninggalkan faham Muktazilah
dan berbalik menyerang gurunya dengan alat (logika) yang digunakan aliran itu
sendiri, dan menetapkan faham baru yang dianutnya.
Sebelum mengasas mazhab baharu, Abu Hasan
al-Ashcari menganut
dan mendalami pikiran-pikiran Muktazilah melalui seorang tokoh Muktazilah
di Basrah, ‘Ali ibn al-
Jubbai. Meskipun al-Asy’ari telah
lama mendalami mazhab Muktazilah, akan tetapi dia belum juga mendapatkan
sesuatu yang bisa menenteramkan jiwa dan pikirannya, bahkan dalam penilaian Ashcari, Aliran
Muktazilah telah terlampau jauh dalam memberikan batas kewenangan bagi akal
sehingga agama tidak lebih dari sekedar isu-isu falsafah dan argumen logika,
teks-teks al-Qur’an dan Hadis tidak lagi
menjadi acuan dan pedoman, tetapi justru sebaliknya agama hanyalah menjadi
perbudakan akal.
Di lain pihak, Ashcari melihat
metodologi Hanabilah dan Hashwiyyah akan membawa umat Islam kepada stagnasi
pemikiran yang berakibat fatal sehingga umat Islam terkungkung dalam wujud
pemikiran yang beku. Oleh itu, mempersatukan antara aliran rasionalis dengan
aliran tekstualis dalam suatu orientasi pemikiran yang moderat, adalah sesuatu kemestian dan prestasi yang cemerlang, kerana
disamping ia mengembalikan wibawah dan keutuhan umat Islam, ia juga
mendudukkan nas dan akal secara selaras. ([8])
Al-Ashcari merumuskan
aqidah ahli sunnah waljama’ah dengan
menjadikan nas dan aqal sebagai “modal utama” . Sebagai anti-tesis terhadap
faham-faham Muktazilah, maka pemikiran-pemikirannya itu kemudian mengambil
bentuk suatu aliran kalam ‘ahli sunnah waljama’ah dan kadang kala dinisbah dengan namanya sendiri, “al-Ashcariyyah”. ([9])
Ajaran-ajaran al-Ashcari ini tertuang di dalam kitab-kitab yang
ditulisnya sendiri, terutama, kitab al-Lumac fi al-radd calā ahl al-ziyagh
wa al-bidac; Maqalat al- Islamiyyin; dan al-Ibanah can
usul al-diyanah. Di
samping itu, juga terdapat pada karya-karya tokoh-tokoh
pengikutnya.
Mengikut al-Nasyar, Ilmuan
dan tokoh-tokoh aliran al-Ashcariyyah adalah ilmuan yang telah
berhasil mengekspresikan substansi filsafat Islam yang sebenar. Sebab hanya merekalah yang mampu
menampilkan secara substansi kandungan al-Qurān dan al-Sunnah secara filosofis,
begitu pula visi teologi Ahli Sunah waljamaah telah menjelma dan mengkristal
pada pemikiran mereka, sehingga mazhab ini mampu menjadi sample aqidah
Ahli Sunnah Waljamaah hingga saat ini, dan akan tetap terpelihara sampai Allah
menerima bumi dan isinya (hari kiamat). ([10])
[1] Jadi, al-Ashcari
adalah cucu dari Abu Musa al-Ashcari, yang pernah menjadi delegasi
dalam majlis tahkirn dengan delegasi Mucawiyah di Dawmat al-Jandal.
Kerana kelicikan Amr ibn al-cash , maka Abu Musa al-Ashcari
bersedia menjadi wakil Dari keluarga Muhammad. Sedangkan cAmr bin
al-cAsh sendiri bertindak mewakili pihak Mucawiyah. cAmr
ibn al-cAsh ketika itu meyakinkan Abu Musa al- Ashcari
dengan berkata: untuk kesejahteraan orang Islam, maka perlu menyingkirkan cAli
dan Mucawiyah, kemudian mengangkat orang lain menjadi pemimpin
Islam. Tipuan itu berhasil; Abu Musa al-Ashcari naik mimbar dan dengan
suara, bersungguh-sungguh mengisytiharkan pemecatan cAli. Sesudah
pengisytiharan itu ia turun dengan wajah yang berseri-seri, kerana menganggap
bahawa dia, telah melakukan suatu perbuatan yang baik dan mulia. Lalu kemudian,
cAmr bin al-cAsh
dengan senyum naik ke
mimbar yang ditinggalkan oleh Abu Musa tersebut. Setelah di atas mimbar, cAmr bin al-cAsh
mengumumkan bahawa ia menerima, pemecatan cAli serta mengangkat Mucawiyah
sebagai gantinya. Mendengar hal itu, Abu Musa, yang malang itu, tercengang; tapi penipuan
itu terlalu jelas dan kaum Fatimah menolak keputusan tersebut sebagai
keputusan yang sah. al-Tabari, 1963, Tarikh al-Tabariy, Jil. 5, hal. 7;
Imam Munawir, 1985, Mengenal pribadi 30 pendekar dan pemikir Islam dari masa
ke masa; Surabaya: Bina 11mu, hal. 206-207.
[2] Mengenai silsilah al-Ashcari ini, rujuk Ibn cAsakir, Tabyin kadhb al-muftari, hal. 34.
[3] Ahmad Amin, 1965, Duhr al-Islam, hal. 65.
[4] al-Ashcari, al-lbanah can usul al-diyanah, hal. 9.
[5] Ahmad Mahmud Subhi, Fi cilm
al-kalam, hal. 36.
[6] Louis
Gardet dan J. Anawati, Falsafah al-fikr al-diny , hal. 93.
[7] Ahmad
Amin, Duhr al-Islam, hal. 65.
[8] Hammudah Ghurabah, al-Ashcary, hal.60-67.
[9] Jalal Musa, hal. 195.
[10] cAli Sami al-Nashar, Nash’at al-fikr, Jil.1, hal. 441. Ibrahim
Madkur, hal. 45,115.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar